a spravedlnost pro svědomité

Náš postup je prostý: dostat kotel i topení do stavu hospodárného podle návodů a norem a tam ho jen udržovat.

Těch, kdo v době našeho příchodu k němu domů mají nastaveno topení opravdu hospodárně, je rovných 0%. Stav topenařiny v Česku dospěl do stavu, kdy pojišťovny odmítají jen a pouze topenářům zřizovat pojistky na škody způsobené při výkonu své činnosti. Zedníkům, elektrikářům, všem, v pohodě, nám ne. Právě proto jsem před lety do oboru šel. Po rozhovorech s někalika topenáři jsem pochopil, v jakém stavu obor asi tak je. Tady každý, kdo nechrápe na školení a přečte si návod a pokud pořád neví, zavolá do továrny o radu, a pak hlavně CHCE, musí být za boha. Prostě... ano. Neříkám, že to je snadné,  že se to dá naučit za rok... nedá se to naučit úplně nikdy, pořád se musíte učit, učit a učit. A musíte pořád chtít. 

Ekonomika běžného dne

Koupíte si módní ale nekvalitní spotřební zboží, například ponožky. Stojí Vás dejme tomu 80,-Kč pár. Máte je na sobě desetkrát, deset dní a jsou nepoužitelné. Na jeden den Vás ponožky stály 8,-Kč. Koupíte si kvalitu, ovšem dáte za pár 320,-Kč. Vydrží Vám tři roky, máte je na sobě za tu dobu dvěstěpadesát krát. 1,28,-Kč na den a to s nimi ještě sportujete, aneb počety nachozených kroků jsou násobně vyšší než u těch laciných, se kterýma si ještě navíc sedřete nohu. Ale hlavně, že byly jakože laciné.

Násobte to klidně krát sto, jak v domácnosti musíte kupovat různé věci a jak to dopadne, když kupujete tak zvanou okamžitou láci. V co se Vám každému jednomu takto nepřemýšlejícícmu  ta tak zvaná láce změní. Aneb proč ti, co nepřemýšlejí, nemají peníze. 

Baťa od samého vzniku své firmy v roce 1896 dával svým spolupracovníkům (on neměl zaměstnance) nejméně dvojnásobek toho, co jim dávali u konkurence. Přesto měl fluktuaci lidí, protože během tři měsíců si na vyšší peníze u Bati ti neschopní zvykli, ale hlavně, doma měli i nadále to velké kulové, co tam měli předtím, než u Bati nastoupili. Neuměli s penězi zacházet. Je jedno, kolik mají lidé peněz, u jedné bzenecké firmy mají chlapi dělníci osmdesát tisíc korun a pořád si stěžují, jak nic nemají. Doma jsou čtyři, mají čtyři starší auta (to k čemu?) odrbané bydlení, nikam nejezdí si užívat, jen po výplatě si vyrazí společně do bordelu, což je ještě OK, ale horší je, že taky do kasína. Plné huby stížností, jak všechno stojí za houby. Chudí nemají problémy s penězi, ale s hlavou. 

Marie Baťová říká svému muži Tomášovi: mají svoje domky, mají auta, kam chceš dostat jejich majetky? Tři domky a čtyři auta? V tom smysl života není. Postav jim divadla, stadiony, kina, pořádej pro ně koncerty, nauč je naplno žít. 

 

Nic kvalitního není laciné, i kdyby se Venca Klaus, tunelář a bolševický sebestředný amatér, na hlavu stavěl.

Naše pojetí práce kolem topení, jedno zda servisu, montáží nebo oprav, zní:

1: nejvyšším stupněm pro hospodárné topení, aneb hospodárnost = konečnou láci, je námi dobře zaškolený a vycvičený zákazník, který si řídí dobře svoje námi pro něj připravené topení a sám si provádí řadu povolené údržby sám - minimalizuje za minimální (nikoliv nulové) náklady možnosti zbytečného ničení svého majetku. Musí jen chtít. Takže výsledek: cca 30% těch, co nám volají, víc ne. 

To je stav ideální, ale k němu je daleko, bo řada zákazníků na svůj majetek prostě... jak to říct slušně: kašle. Kdysi jsem zde měl větu: takoví lidé nejsou až tak naším cílem. Dnes, když už nevím kudy kam, kdy jsem sundal reklamy z domků kde jsem je měl, říkám něco jiného bez jakýchkoliv emocí a čistě věcně: pardon, ale na takové nemám čas.

Jednak jsou to lidi, kteří díky svému přístupu k životu nemají ani peníze, druhak  nemůžeme lítat na zbytečné nekonečné opravy k deseti kotlům pořád dokola, protože nám prostě chybí čas/ruce/ dosaďte si co chcete, aneb cizím slovem kapacita. 

Přesto je časem už dost těch, co si skutečně kotel a topení minimalisticky dostačujícně hlídají. Je oboustranně příjemné s nimi spolupracovat.

2: zateplení objetku - přes to vlak vůbec nejede. Pokud objekt ztratí dejme tomu 20 kW za hodinu, těch 20 kW je strašně moc a musíte je do domku dodat, jinak vám chládne. Takové ztráty šetrně nevytopíte. Investice do zateplení má jednu výhodu: rychle se vrátí.

3: stupněm pod tím je skutečnost, že samotný kotel (dosaďte si jakýkoliv zdroj energie)  nic nezmůže, bez dobře vypočítaného, seřízeného a čistého topení. Bez toho nikdy nebude hospodárnost a dlouhověkost kotle ani topení, bez toho bude topení více či méně pořád drahé. 

4: odborná nutná a komplexní placená údržba se takto zcvrkává na pár úkonů jednou za X let plus maximálně dohuštění expanzpomatů tam, kde to domácí neumí, podle úniku vzduchu z expanzomatů. Což je vysoce individuální. Jsme ve výsledku mnohem levnější, než ometači kotlů s vysavačem za 500,-kč každý rok. Nám kotle každých deset let neodcházejí doudržované do šrotu za pětistovku ročně. Sledujeme termíny zásahů na kotlech i topeních u všech zákazníků, kteří o to požádají. Udržujeme dnes v hospodárném chodu i kotle ve stáří pětadvaceti let, které jsou stále vhodné pr dané objekty, které by všichni ostatní dávno vyměnili. 

4: až na konci je samotný kotel, ne dobrý, ne lepší, ale jen a pouze

vhodný

pro domácího a pro objekt, spolehlivý, bezproblémový, bez konstrukčních vad, s dostupnými a nepředraženými náhradními díly. Což je dost problém, tedy hodně problém a protože ten kotel nejmenuju, leckomu asi dojde, že se to, bohužel, mění. Výrobci totiž hlupácky "inovují" a původně super spolehlivé stroje a značky mizí. To vás také velmi "rozradostní." 

 

Jak to děláme od začátku:

První náš servis je komplet kontrola kotle i topení, následně vyčištění a seřízení, co jde na místě a časově provést. Pak e-mailová zpráva domácímu jak to vypadá celkově, co topení i kotel vyžadují, co se stane, když to tak zůstane, ať si sám zákazník rozhodne. Tento první servis je pro svou drtivou komplexností a potřebou času na něj vždy dražší. Další servisy už jen snadno udržujeme téměř dokonalý stav kotle i topení. Pro nás není servis ometení kotle, skutečně ne.

Držíme se i při servisech všech požadavků výrobce na montáž spotřebiče, tzn. všechny aspekty toho, co může být špatně. Nejen kotel a jak spaluje ve spalovací komoře. 

 

Pak nastává spousta legrace: pošlu servisní zprávy a už to jede:

 

a) mnohé zákazníky popudí, že přede mnou u něj byly mraky jiných servisáků, co jim věci, kde já poukazuju na nedostatky  a vysvětluju, jak to vadí a co je to stojí, přitom mají mnou jako jediným vysvětleno všechno, vadí. Mohou z toho pochopit, proč pořád volali někoho na opravy. (všechno nízké vzdělání, neznalost základů fyziky) O tyto zákazníky ze sta procent opět přicházíme. Zavolají si někoho, komu to vadit nebude, což vám otevřeně sdělí. :-D N8m to ze 100% nevadí.

b) partička veselých domácích kutilů se pustí do odstranění závad sama se 100% zmetkovostí samozřejmě, takže až to je v dezolátním stavu a všichni mu tam odmítají jezdit, volá zase nás. Ty odmítáme, protože on má kutil jednu základní vlastnost: nepřizná, do čeho všeho a jak zasáhl, takže na místě ani nejde najít, co je příčinou opravdu prazvláštních a celkem veselých jevů... :-D Nemáme na toto prostě kdy.

c) jiné zajímá jen to, že dlouhodobě zanedbaný poloshnilý kotel (na co si předtím ovšem sami tak stěžovali) nemají jako nový za svoji pětistovku. Ani mít nebudou, stát nám zvýšil daně a náklady na naše školení, kalibrace a další "nutné" klacky pod nohy, kterými živíme mnohé příživníky na úřadech.

d) další tvrdí, jak dnes kotle vydrží jen deset let, což jim navěšel takové bulíky na nos nějaký náš předchůdce, nebo kamarád, známý, který se vždycky jmenuje "jeden topenář"... :-D a že kotel prostě vymění. A on je ten nový kotel pak za tři roky na odpis. 

e) dalším vadí rozsáhlost servisní zprávy, i když je to na jednu stranu A4 a maximálně stručně, napíšu jim tedy bodově co a jak a následuje: ale já tomu nerozumím, co to znamená? :-D No, to máte v té delší zprávě, co jsem vám poslal předtím! Přijde odpověď: ale mně se to nechce číst! ? :-D

 

Ne že bychom si neužili legrace.

 

Při každém svém zásahu na kotle vyžadujeme, pokud je to možné, aby tam byl domácí s námi a domácího si postupně, celé roky, zaškolujeme:

- aby si po našem zacvičení dokázali sami nahustit expanzomaty, když jsou technicky zručnější

- aby si vyčistili sifonky kondenzátů

- aby si všichni do jednoho čistili filtry, co jim instalujeme před kotle

- aby s námi komunikovali raději zbytečně, než pozdě 

- aby si sami čistili zevnitř topení i kotle, což je finančně zadarmo, od nás by to bylo nereálně drahé a čištění tak skoro finančně nedostupné

a nás tím potřebovali opravdu za dva až čtyři roky - omezení výdajů za údržbu, která bude i tak perfektní. 

 

Co po tom prvním servise?

Zachraňujeme po domluvě s částí zákazníků, kteří pochopí o co se jedná,  jako jediní široko daleko za zlomek ceny topení i kotle jejich čištěním zevnitř, takže žádných deset let životnosti kotlů a podobné bajky lemplů. Ano, při každoroční údržbě za pět set můžete vzít jed, že to bude maximálně deset let. Jenže častěji a častěji jezdíme na totálně poničené kotle staré jen tři - čtyři roky. 

Ale pozor: je velmi naivní si myslet, že to, co se dosud celá desetiletí zanedbávalo, se mávnutím kouzelným proutkem dá do pořádku. 

Lacino se akorát nacpete hnusného jídla, lacino platíte všechno třikrát, lacino může být "ometení kotle metličkou" lacino byla Bohemia Energy, Františkovy energie...  To je lacino. Ale jen dnes. Zítra je to lacino třikrát tak placené.

 

Skutečně lacino je ve skutečnosti kvalitně. Domácí roboty KitchenAid se chlubí tím, že si nikdo živý nikdy nekoupil jejich výrobek dvakrát! Na celém stroji mají jedinou plastovou věc a to pojistku proti přehřátí motoru, výrobky vypadají už sedmdesát roků stejně krásně, slouží našim babičkám pak jejich matkám, ale nestojí to samozřejmě šest tisíc jako plastové "laciné a kvalitní" jednohubky, ale 18 000,-kč a nástavce k nim taky nejsou za pět korun v Praze dům. Každých pět let robota za šest tisíc můžete vyhodit, uletí tam všechna plastová mechanika. Za necelých dvacet let jste na tom cenově stejně jako u toho skutečně kvalitního a pak už jdete do mínusu. Jsou malá firma, kde udrží kvalitu. V moři šlendriánu a laciných šmejdů si najdou svoje zákazníky neustále.

V řeznictví Kusák v Ostrožské Nové Vsi mají všechny výrobky znatelně dražší než veškerá konkurence. Každý, kdo tam přijde jednou, se tam už jen vrací a utrácí tam hříšné peníze, protože kvalita je tak nakažlivá. Je tam plno, sednout si tam na oběd vyžaduje kolikrát chvíli čekání a přitom nedělají vůbec nic zvláštně, jenom řemeslně poctivě. Jsou malá firma a udrží kvalitu. 

Restaurace u Štěpána kousek za Sušicí nemá ani nikde viditelnou reklamu, ale když tam chcete, musíte se objednat a ve čtyřech dáte za jídlo a pití a zákusek dva a půl tisíce - má neustále plno a každý je z toho ne že jídla, ale zážitku, nadšený. Je malá firma a udrží snadněji kvalitu.

A touto podobnou cestou, jen s detaily kolem topení, jdu i já.

 

U nás se dostane všem svědomitým aspoň co nejvytěíš, i když ne absolutní spravedlnosti! (nestíháme!)

 

Máte kotel i topení naším systémem přístupu k zákazníkům v bezvadném stavu? Pak máte:

a) cenu práce prioritně nízkou, viz ceník, 

b) půjčíme vám v případě poruchy spotřebiče bezplatně na vyzkoušení náhradní díl tam, kde si nejsme jistí příčinou (někdy to nejde určit)

c) opravy po telefonu aneb na co máte sáhnout, řešíme tak v topné sezóně 60% závad

d) vždy v případě nutnosti (oprav, výměny, konzultace atd) přednost přede všemi ostatními, kteří si svého majetku tak jako vy, nehledí a nemají to v pořádku. I když zavoláte padesátý, budete mít před těmi čtyřiceti devíti lidmi, kteří mají topení i kotel v binci, přednost.

 

PS: ono se totiž u takových zákazníků nic nekazí.

Realita je taková, že cizí zákazníky během topné sezóny musím již téměř všechny odmítat, abychom stihli naplánovou práci plus sem, tam opravu našeho zákazníka. 

 

Pokud vás toto oslovilo, ozvěte se. tel. 603 812 644