a spravedlnost pro svědomité
Naše pojetí práce kolem topení, jedno zda servisu, montáží nebo oprav, zní:
1:nejvyšším stupněm pro hospodárné topení, aneb hospodnárnost = láci, je námi dobře zaškolený a vycvičený zákazník, který si řídí dobře svoje topení a sám si provádí řadu povolené údržby sám - minimalizuje za nulové náklady možnosti zbytečného ničení svého majetku. To je stav ideální, řada zákazníků na svůj majetek kašle. Přesto je dost těch, co si skutečně kotel a topení minimalisticky dostačujícně hlídají. Zaškolení však není otázkou ani hodin ani dnů ani týdnů ani měsíců, ale let.
2: stupněm pod tím je skutečnost, že samotný kotel nic nezmůže, bez dobře vypočítaného, seřízeného a čistého topení. Bez toho nikdy nebude hospodárnost a dlouhověkost kotle ani topení, bez toho bude topení drahé.
3: odborná nutná a komplexní placená údržba se takto zcvrkává na pár úkonů jednou za X let plus maximálně dohuštění expanzpomatů tam, kde to domácí neumí, podle úniku vzduchu z expanzomatů. Což je vysoce individuální. Jsme ve výsledku mnohem levnější, než ometači za 500,-kč každý rok. Nám kotle každých deset let neodcházejí doudržované do šrotu za pětistovku ročně. Sledujeme termíny zásahů na kotlech i topeních u všech zákazníků, kteří o to požádají. Udržujeme dnes v hospodárném chodu i kotle ve stáří pětadvaceti let, které by všichni ostatní dávno vyměnili.
4: až na konci je samotný kotel, ne dobrý, ne lepší, ale jen a pouze vhodný pro domácího a pro objekt, spolehlivý, bezproblémový, bez konstrukčních vad, s dostupnými a nepředraženými náhradními díly. Což je dost problém, tedy hodně problém a protože ten kotel nejmenuju, leckomu asi dojde, že se to mění. Výrobci totiž "inovují" a původně super spolehlivé stroje jdou do loje.
První náš servis je komplet kontrola kotle i topení, následně vyčištění a seřízení, co jde na místě a časově provést. Pak e-mailová zpráva domácímu jak to vypadá celkově, co topení i kotle vyžadují, co se stane když to tak zůstane, ať si sám zákazník rozhodne. Tento první servis je pro svou drtivou komplexností a potřebou času na něj vždy dražší. Další servisy už jen snadno udržujeme téměř dokonalý stav kotle i topení. Pro nás není servis ometení kotle, skutečně ne.
Pak nastává spousta legrace: pošlu zprávy a už to jede:
a) mnohé zákazníky popudí, že předtím tam byly mraky jiných servisáků, co jim to a to nevadilo - přitom mají námi jako jedinými vysvětleno, proč co vadí a k čemu to vede a proč pořád volali někoho na opravy. (všechno nízké vzdělání, neznalost základů fyziky) O tyto zákazníky ze sta procent opět přicházíme. Zavolají si někoho, komu to vadit nebude, což vám otevřeně sdělí. :-D
b) partička veselých domácích kutilů se pustí do odstranění závad sama se 100% zmetkovostí samozřejmě, takže až to je v dezolátním stavu a všichni mu tam odmítají jezdit, volá zase nás. Ty odmítáme, protože on má kutil jednu základní vlastnost: nepřizná, do čeho všeho a jak zasáhnul, takže na místě ani nejde najít, co je příčinou opravdu prazvláštních a celkem veselých jevů... :-D
c) jiné zajímá jen to, že dlouhodobě zanedbaný poloshnilý kotel (na co si předtím ovšem sami tak stěžovali) nemají jako nový za svoji pětistovku... Můžete vysvětlovat jak chcete, že je to tisíc korun ale za tři roky, což je o pětistovku levnější, ale kotel je v bezvadném stavu...
d) další tvrdí, jak dnes kotle vydrží jen deset let, což jim navěšel takové bulíky na nos nějaký náš předchůdce, nebo kamarád, známý, který se vždycky jmenuje "jeden topenář"... :-D a že kotel prostě vymění. A on je ten nový kotel za tři roky na odpis.
e) dalším vadí rozsáhlost servisní zprávy, i když je to na jednu stranu A4 a maximálně stručně, napíšu jim tedy bodově co a jak a následuje: ale já tomu nerozumím, co to znamená? :-D No, to máte v té delší zprávě, co jsem vám poslal předtím! Přijde odpověď: ale mně se to nechce číst! ? :-D
Ne že bychom si neužili legrace.
Při každém svém zásahu na kotle vyžadujeme, pokud je to možné, aby tam byl domácí s námi a domácího si postupně, celé roky, zaškolujeme:
- aby si po našem zacvičení dokázali sami nahustit expanzomaty, když jsou technicky zručnější
- aby si vyčistili sifonky kondenzátů
- aby si všichni do jednoho čistili filtry, co jim instalujeme před kotle
- aby s námi komunikovali raději zbytečně, než pozdě
- aby si sami čistili zevnitř topení i kotle, což je finančně zadarmo, od nás by to bylo nereálně drahé a čištění tak skoro finančně nedostupné
a nás tím potřebovali opravdu za dva až čtyři roky - omezení výdajů za údržbu, která bude i tak perfektní.
Co po tom prvním servise?
Zachraňujeme po domluvě s částí zákazníků, kteří pochopí o co se jedná, jako jediní široko daleko za zlomek ceny topení i kotle jejich čištěním zevnitř, takže žádných deset let životnosti kotlů a podobné bajky lemplů. Ano, při každoroční údržbě za pět set můžete vzít jed, že to bude maximálně deset let. Jenže častěji a častěji jezdíme na poničené kotle staré jen tři - čtyři roky.
Ale pozor: je velmi naivní si myslet, že to, co se dosud celá desetiletí zanedbávalo, se mávnutím kouzelným proutkem dá do pořádku.
Lacino se akorát nacpete hnusného jídla, lacino platíte všechno třikrát, lacino může být "ometení kotle metličkou" lacino byla Bohemia Energy, Františkovy energie... To je lacino. Ale jen dnes. Zítra třikrát tak placené.
Skutečně lacino je ve skutečnosti kvalitně. Domácí roboty KitchenAid se chlubí tím, že si nikdo živý nikdy nekoupil jejich výrobek dvakrát! Na celém stroji mají jedinou plastovou věc a to pojistku proti přehřátí motoru, výrobky vypadají už sedmdesát roků stejně krásně, slouží našim babičkám pak jejich matkám, ale nestojí to samozřejmě šest tisíc jako plastové "laciné a kvalitní" jednohubky, ale 18 000,-kč a nástavce k nim taky nejsou za pět korun v Praze dům. Každých pět let robota za šest tisíc můžete vyhodit, uletí tam všechna plastová mechanika. Za necelých dvacet let jste na tom cenově stejně jako u toho skutečně kvalitního a pak už jdete do mínusu. Jsou malá firma, kde udrží kvalitu. V moři šlendriánu a laciných šmejdů si najdou svoje zákazníky neustále.
V řeznictví Kusák v Ostrožské Nové Vsi mají všechny výrobky znatelně dražší než veškerá konkurence. Každý, kdo tam přijde jednou, se tam už jen vrací a utrácí tam hříšné peníze, protože kvalita je tak nakažlivá. Je tam plno, sednout si tam na oběd vyžaduje kolikrát chvíli čekání a přitom nedělají vůbec nic zvláštně, jenom řemeslně poctivě. Jsou malá firma a udrží kvalitu.
Restaurace u Štěpána kousek za Sušicí nemá ani nikde viditelnou reklamu, ale když tam chcete, musíte se objednat a ve čtyřech dáte za jídlo a pití a zákusek dva a půl tisíce - má neustále plno a každý je z toho ne že jídla, ale zážitku, nadšený. Je malá firma a udrží snadněji kvalitu.
U nás se dostane všem svědomitým spravedlnosti!
Máte kotel i topení naším systémem přístupu k zákazníkům v bezvadném stavu? Pak máte:
a) cenu práce prioritně nízkou, viz ceník,
b) půjčíme vám v případě poruchy spotřebiče bezplatně na vyzkoušení náhradní díl tam, kde si nejsme jistí příčinou (někdy to nejde určit)
c) opravy po telefonu aneb na co máte sáhnout, řešíme tak v topné sezóně 60% závad
d) vždy v případě nutnosti (oprav, výměny, konzultace atd) přednost přede všemi ostatními, kteří si svého majetku tak jako vy, nehledí a nemají to v pořádku. I když zavoláte padesátý, budete mít před těmi čtyřiceti devíti lidmi, kteří mají topení i kotel v binci, přednost.
PS: ono se totiž u takových zákazníků nic nekazí