Jaký plynový kotel?

Všechny zajímá doporučení prý na "dobrý kotel". Dobré kotle dnes nejsou ani náhodou a ani zdaleka všechny, mnohé mají tři konstrukční vady už z výroby, a ještě k tomu nejsou pro vás zdaleka všechny vhodné. Každý má jiné podmínky, jiný domek či byt, jiné topení v něm, jiné tepelné ztráty, jiné požadavky na ohřev vody, jiné kombinace se všelijakými krby, podlahovku s radiátory, AKU nádrží, soláry... atd atd. Často se stává, že lidi mají doma namontované kotle určené pro průmyslové podniky. 

Případ od případu je to jinak s ekonomickou návratností úspornějšího kotle. Taky je nutné vědět, zda se bude objekt upravovat v budoucnu co se týče zateplení nebo tam bydlí babička, která nechce jít k dětem a chce tam umřít, což je velmi časté a lidsky pochopitelné, ale dost špatně si to s domácím sdělujeme.  

Green deal a nevíme, co vlastně budou zelení fanatici prosazovat za energii, ale spíše nic, neboť dojdou vypráskat od válu, jen to bude chvíli trvat. Každopádně je krásné, když vám domek vyhřívá část sezóny sluníčko. Dnes má Evropa 37% energií z obnovitelných zdrojů. Budoucnost je v nich, fosilní paliva navěky nevydrží. Ale než dojde plyn, bude to ještě hodně dlouho trvat a nás zuby už bolet nebudou.

Válka na Ukrajině a všechno je nikdo ani neví jak. Evropa nicméně shání náhradu ruského plynu a shání ji celkem úspěšně.

Platí takové obecné pravidlo: můžete si pořídit třeba kotel značky Mercedes, ale v žumpě špíny vašeho topení ani s dalšími hrubými chybami montáže v rozporu s návodem výrobce a platnými normami vám dlouho skákat nebude. I  ten nejlevnější hovňousek, ovšem bez konstrukčních chyb typu Prothermu, naproti tomu, zapojený a ošetřený jak žádá návod kotle, pojede jako hodinky dlouhá léta. Ne ale jen deset let a konec. Pravíme: dlouhá léta. 

Můžete si pořídit třeba Mercedes a mít ho v super stavu i s topením a výrobce vám udělá to, že stáhne svoje obchodní zastoupení z ČR. A jste bez náhradních dílů. Ferroli. Krachne skvělý Viadrus.

Můžete mít Mercedes, perfektní topení, výrobce má zastoupení v ČR ale přestane dodávat náhradní díly do obchodní sítě a dodává je jen svým servisákům. Že má jen dva servisáky na okrese si už není schopen a asi ani ochoten zjistit. Nové servisáky nebere. Že ti dva nemají šanci nakoupit všechny možné díly na všechny možné typy kotlů toho výrobce je jasné taky, takže všechno je na objednávku. Při - 10°C venku a poruše kotle máte pak suprové vyhlídky. Nemluvě o tom, že od takových vidamtorů všichni servisáci utečou  a nikdo ty kotle nechce dělat. Proč si dělat zle u zákazníků?

Jak k tomuto zákazník přijde? No jako slepý k houslím. Na to musí být u takového Vaillantu myslitel manager jako bejk!!!! To musí být hlavička! A zdaleka nejen u této jinak skvělé značky.

Nakonec můžete mít topení i kotel ve špičkovém stavu, ale zákazník s tím neumí, spíše nechce ani umět, a je to všechno zbytečné. Zákazník a jeho přístup je číslo 1, kotel a topení až za ním. Přes zákazníkovy (ne) schopnosti nejede vůbec žádný vlak.

Značka kotle z tohoto pohledu - který je dobrý - není vůbec důležitá. Vaillant je moc vynikající kotel, ale zkuste na něj sehnat náhradní díly nebo servisáka. Seznamy servisních středisek u výrobců dnes připoméínají již mrtvé kolegy, další v důchodu, další co to už nedělají...  To je hotový Aarlingtonský hřbitov v tom návodu kotle ten seznamsevisáků.  Okolnosti kolem spousty značek se mění, někdy je výhodná ta, za chvíli ona, u jedné najednou nechce kotle nikdo opravovat, jiná mění co tři měsíce svoje provedení kotle, který se stejně ovšem jmenuje, co chvíli u dalšího nejsou najednou náhradní díly... Je to trolinku loterie něco vybrat. Nikdo to neví dopředu. A výrobce si ještě do návodu vymíní, že jeho kotle mohou opravovat nebo servisovat jen jeho servisáci. A ani netuší, že na okrese je má dva aktivní. Docela výsměch...

Až se dočtete na konec, uznáte sami, že toto musíte nechat na tom, kdo o tomto něco ví a že ani on není kněžna Libuše. Že je to moc peněz a ještě víc věcí, co se musejí pohlídat a že nemáte sami šanci. Musíme vsázet na ty, co jsou tu dlouho, co mají podporu servisu, co dodávají bez problémů ND, co nemají drahé ND jako čert... rázem se vám portfolio nabízených značek kotlů velmi smrskne...

Obecně: spousta běžných plynových kotlů sestává ze stejných součástek. Existuje pár, většinou německých, firem, které mají všechno vlastní, jsou vysoce kvalitní ale... Mají úžasně drahé náhradní díly. Řada zákazníků s tím problém nemá, protože na těch kotlích se kazí máloco (pokud je někdo nenapojí na žumpu starého topení což se ale děje běžně atd) takže:

Nejdražší náhradní díly: Wolf, Buderus, Viessmann, Vaillant, Geminox, Junkers - všechny systém: osm let spokojenost a pak se vám začnou protáčet panenky. Takový Junkers vám například ke starším kotlům nedodá vadný termočlánek za 150,-Kč, ale jen celou sadu za 3520,-Kč, z níž potřebujete jen ten termočlánek. Totéž platí o jeho armaturách k ohřívačům vody. Vadné je těsnění kdyby za stovku, které se nedá nahradit. Junkers dodává jen celou armaturu za šest tisíc... V Německu je práce strašně drahá, vše se proto vyměňuje. Vy platíte Němcům jejich životní úroveň, ne německou kvalitu!!!!

Nejlevnější náhradní díly: opačný protipól, co se týká ND, je česká Thermona a to u starších kotlů. U kondenzačních kotlů má ceny pořád nižší než konkurence. Když se vám ovšem pokazí zapeklitě kotel v záruce přes svátky, tento výrobce pro vás nehne prstem. Nelekejte se, není zdaleka sám. Opačný přístup je spíše výjimka.

Pokud si pořídíte "Němce", mimo Brötje, tak vězte, že v té zemi a nejen v ní, je cena práce tak vysoká, že nikdo nic neopravuje a všechno se jen mění. Oni to samozřejmě považují za samozřejmost i u nás, ale ceny jejich ND jsou německé. Pro ně asi za babku, pro nás doslova drtivě drahé. My nejsme schopni vůbec dodržet podmínky pro bezproblémový chod jejich kotlů. Němci jsou třicet a více let před námi, bohužel.

Výkon kotle:

opět varování před topenářskou latinou. Moderní kotle mají tzv modulaci výkonu, tzn. umí dost omezeně výkon snížit, aby nepřetápěly topnou soustavu a necyklovaly systém start, vypnutí a pořád dokola. Omezeně proto, že v období jaro a podzim si běžný kondenzační kotel s malými tepelnými zrátami objektu neumí dost dobře poradit a jeho životnost (starty) se tímto snižuje. Brötje, mimo verzi WHBS a WHBC, o kterých se nemíním ani bavit, protože to by bylo nadlouho a nejsou to Brötje jako spíš staré Baxi díky levné elektronice uvnitř, mají vyřešeno i toto.

Existuje nyní trend montáží nízkovýkonných kotlů, prý to stačí. Což je pravda. Ovšem stejně tak je pravda, že takový kotel jede často na plný výkon, je obrovsky namáhán jeho výměník, což je vidět při servisech a kotel se za deset let poroučí - no zkuste honit svoje auto pořád na vysoké otáčky, jak dlouho vám bude sloužit. 

Spodní topný výkon/minimální jmenovitý výkon: je nejnižší možný výkon, který je kotel schopný dodat a tento údaj a parametr souvisí s tím, jak moc dobře je váš domek či byt zateplený. Pokud jde spodní výkon kotle přes tepelnou ztrátu domku, nastávají problémy s cyklováním kotle a zase: rychleji se zničí elektronika neustálými starty.

Ohřev vody: průtok, integrovaný zásobník, externí zásobník k topnému kotli, samostatný plynový ohřívač.

Kotel s průtokovým ohřívačem: pokud jsou splněny požadavky na vodu, je bez problémů. Brötje má předehřev vody, takže teče v podstatě hned. navíc má jako naprosto jediný kotel na trhu možnost tento předehřev programovat, takže kotel vodu nepředehřívá 24 hodin denně, ale jen když ji nejčastěji potřebujete, příklad večer od 18 - 22 hodin. 

Kotel s integrovaným zásobníkem: pokud není dostatečně měkká voda, dokáže ohřev vody v kamenci zaneseném zásobníku za sedm let kotel zlikvidovat.  Ušetření (aneb láce, láce a zase láce) cca 4500,-Kč na úpravu vstupní vody do zásobníku je zaručená brzká likvidace kotle.  Mimo to zásobník má díky požadavkům na málo místa v kotli horší izolaci a ztrácí dost teplo. Většina kotlů má ohřev vody vyřešen tak dokonale, že má jakoby "nekonečně" teplé vody - dokud je ovšem prosta vodního kamene nalepeného na spirálu zásobníku - hada. Vysoká cena kotle. Viessmann nemá čistitelný zásobník, porušení pokynů výrobce je ničením zásobníku a nakonec jeho výměna. 

Kotel s externím zásobníkem:  idální kombinace na ohřev vody, izolaci ohřáté vody, rychlost přípravy, údržbu. Vyžaduje více místa. Cena srovnatelná s integrovaným zásobníkem, obvykle ale nižší. Výborně se udržuje - rukou si vodní kámen vyhrabete prostě ven. 

Výběr kotle je hodně složitá věc, nenechávejte to na svých kamarádech, radši se zeptejte těch, co to opravují. Kamarád vám dá dobrý kotel  ale dobrý je za tři. My vám poradíme, aby vám dal vhodný kotel. Klidně i za čtyři, ale pojede.

Takže kam jsme se časem dopracovali? Dáváme stabilně jen nějaké vybrané modely od tří výrobců  (jo a nemáme přístup ke šmelině - a ani nechceme):

THERMONA

cena 43 600 - 59 800,-Kč podle verze k ohřevu vody, montáž kotle 35 000,- 45 000,-Kč. Od července 2021 jdou ceny pořád nahoru.

- středně drahá, ND levné, současná doba problémy s automatickou plynovkou, výborné řízení spotřeby, někdy horší jednání při technické podpoře s fabrikou. Zvažujeme, že od nich odejdeme, pokud nevyřeší problém s inovačními debilními nápady, kdy namísto spolehlivých starých kotlů dali nové neustále se kazící šmejdy. 

Bohužel Thermona svoji řadu velmi spolehlivých kondenzačních kotlů přestala vyrábět a vrhla se na nové dvě řady, v nichž není mimo ceny žádný známý rozdíl, ale které ještě nejsou vyzkoušené v praxi.

 28.12 2022: už jsou. Stojí to za hovno! Tímto Thermoně moc děkujeme, musíme si hledat jinšího výrobce, který má základní rozum a nenahrazuje perfektně fungující stroje nevyzkoušenou inovací, která nic lepšího nepřináší. Co jako máme říct zákazníkovi? O kotlu neví ani ve fabrice co bude zač a potřebujeme pokusné králíčky, tak jako kdybyste se toho, pane Novák, ujal? Zadarmo samozřejmě. Nic nedostanete. No, už se někteří ujali, zatím to jde bez problémů. Po tří letech nové kotle byly stále bez poruch a problémů, pak to začalo.

Regulace PT-52 a PT-59 se umí učit z dat, co nasbíraly, ale omezeně. Je nutné, jako u všech kondenzačních kotlů, aby si zákazník uměl nastavit kotel tak, aby měl spotřebu plynu co nejnižší. Není to složité. jenže: řada lidí to nezvládá a nic jednoduššího už na trhu není. Takže tady je rezerva, ale nevíme jak na ni. Je to neřešitelné. Servisní technik to může nějak nastavit, ale nemůže to vyladit. To by tam musel dva měsíce bydlet.

Nové kotle se zatím jeví spolehlivě, jsou na trhu asi tři roky. To je aktualita k červenci 2021. Ke konci ledna 2022 jsme na vážkách, zda Thermonu doporučovat.

 

BRÖTJE

cena verze na ohřev vody v externím zásobníku TUV: WBS 22/24 H = 64735,-Kč s DPH, verze s integrovaným zásobníkem teplé vody WGB K 20 E = 74 899,-Kč s DPH, verze průtokový ohřev TUV = 74650,-Kč s DPH, verze set kotel WBS 22/24 H plus zásobník 120 litrů externí stojící na zemi = 76 109,-Kč DPH

 

28.1. 2022 na ceny vůbec nehleďte, neustále se to mění. 

 

Montáž není jako u všech kondenzačních kotlů = tady je to 40 000 - 50 000 Kč, což jsou ceny, za které jsme to dosud kde dělali. My montujeme vždy jen přesně podle norem.

Montáží děláme čím dál více. Pravda je, že výměny kotlů námi byly často zbytečné - neúdržba starého kotle a topení. Pravda je, že drtivá většina lidí hledá jen momentální láci, a nevidí do budoucna. Nemůžeme a ani nechceme takto sloužit. My si musíme jen počkat, až nás budou zoufalí lidé, kteří si nedají vysvětlit, že laciné je třikrát placené, potřebovat, po těch "laciných".

- poměr cena versus výkon plně odpovídá. Kotel je asi tak o tři parníky vpředu před zbytkem kotlů. Celá nadhodnota toho kotle je v elektronice a její schopnosti se učit topit úsporně. A aby to nebylo všecko:  na základě toho, co se už naučila, se učí dále, stále a neomezeně. Snižuje spotřebu plynu. Tím se umí parádně zaplatit tam, kde je vhodné ji dát. Což nejsou například malometrážní byty, ale spíše větší domky atd.

Špičková podpora, ceny ND bezkonkurenčně nízké, snadno dostupné. Něco jako Plzeň nebo Lövenbrau mezi pivy ale to přesné není. Spíše něco mezi BMW a raketoplánem mezi auty. Výrobce není ale, bohužel, schopen ani prezentovat, jak moc moc vynikající kotle to jsou a co všecko umí.  Volba této mašiny nicméně přináší všem, kdo ji od nás mají (nedáváme ji kdekomu - viz dále) možnost vysoké úspory na plynu. Zákazníky při každém servisu stále a stále školíme, aby uměl více a více.

Umí řídit naprosto vše, co se týká dodávek tepla a teplé vody, od bazénu přes solár až po krb s rozvody teplé vody. Je v podstatě jediným vhodným kotlem, kde se všechno toto dá nějak zkloubit dohromady. 

ALE:

Proč píšeme, že Brötje mají zákazníci od nás? Protože tenhle stroj není určený pro každého. Zákazník musí něco být schopen pochopit a něco se schopen naučit. Jinak má akorát drahý nevyužitý kotel a my problémy, že neustále volá, protože nic nechápe a kotel topí prý podivně. Máme řadu "zděděných" zákazníků, kterým ten kotel montoval někdo jiný, a kteří ho neměli nikdy dostat do rukou. 

Odmítáme už zákazníky, co se ozvou, že mají Brötje devět let bez údržby, pokud nepřistoupí na uvedení kotle i topení do stavu, v jakém mají být. Což je zpravidla přes dvacet tisíc korun... Bohužel.

Domácí si ho totiž musí podle svého domku a topení nastavit (vyladit) sám a tady to není jako u Thermony dvě položky nastavení. Až to vyladění, aneb dobrá obsluha, dělají z jakýchkoliv kotlů kotle hospodárné. 

Immergas 

Poté, co se upravil dodej ND je to dnes sice italský kotel, kde stejně jako u ostatních dvou značek si vybíráme jen určité modely, bezproblémový, jednoduchý, náhradní díly dostupné, snadná obsluha, ceny jako u Thermony. V podstatě mezi nimi nebyl rozdíl. Jak Thermona, tak Immergas, jsou určeny pro jednoduchá topení. Immergas ale, podle našich zkušeností, neumí ekvitermu. Prostě jeho velmi drahý regulátor a venkovní čidlo nemají vliv na spotřebu. Zato má starou mechanickou plynovku, která se každých deset měsíců nekazí jako u Thermony.

 

 

Spotřeby plynu a srovnání těchto výše uvedených kotlů:

V rámci našich servisů sledujeme u lidí i spotřeby plynu u kotlů ve vztahu k jejich domkům nebo bytům - protože to vám prostě řekne, že je někde něco špatně, abyste to našli a odstranili. Jak jsem již uvedl, spotřebu plynu ovlivňuje v první řadě zákazník tím, jakou si nechá dát regulaci a jak si kotel on sám vyladí.  

Kotle Therm a Immergas jsou schopny v rukou šikovného zákazníka a dobré regulace snížit spotřebu plynu proti starým kotlům při dokonalém vyladění na 38% proti původnímu stavu, Brötje na prokázaných 62%. 

Háček celého sdělení: velmi málo zákazníků, do pěti procent, se s tím vyhraje a ušetří maximálně plyn. Ti zbylí prostě platí... A taky je co následující  servis školíme a školíme, aby s tím něco udělali - takže se to pořád někde lehce snižuje ta spotřeba plynu. Ale jen někde.

 

A nyní odstrašujicí příklad:

"Kamarádi" a jejich montáže v praxi:

Češi si rádi pletou kamarádšoft s obchodováním a tohle je výsledek: 

Na obrázcích dole je nejkvalitnější ohřívač teplé užitkové vody na světě - John Wood - starý tehdy celé tři roky. (tyto případy se nám stále dokola opakují) Jeho tři fotky. Fotka, jak to přesně nemá být připojeno, z norem a návodu výrobce je zde jen uzavírací ventil, jinak je všechno špatně, chybí redukční ventil, alespoň maskovač vodního kamene, zkušební ventil, expanzní nádoba, tlakoměr, teploměr... Další foto je pohled shora, po demontáži odkouření, do trubky procházející celým zásobníkem. Dole je, sice špatně ale vidět, jak je ocelová trubka tlakem vody zdeformovaná. Třetí foto připomínající zadnici orangutana je tlakem vody zdeformovaný spodek ohřívače - toto bylo původně ploché dno.

Došlo k tomu prostě: chybí redukční ventil i expanzomat, tlakoměr ale i maskovač vodního kamene, takže co se stalo: vodní kámen zalepil pojišťovací ventil, díky vysokému tlaku při ohřevu a tudíž rozpínání vody v ohřívači, který nic u této suprově provedené montáže neeliminuje, pak došlo k deformaci a zničení tři roky starého patnáct tisíc stojícího ohřívače. Výtečník, co to montoval pak ale tvrdil toto: domácí je povinen rok co rok provádět dle výrobce servis, to neprováděl proto se pojišťovací ventil zanesl a proto se ohřívač zničil, může si za to domácí sám!

Takže tady máme nějaké nové poznatky od "kamarádů":

1: servis musí být proto, aby eliminoval prasečinu montáže (ano, je to tak, 99.6% našich případů).

2: vodní kámen v pojišťováku je přece normální věc

3: obrázek, který výrobci do návodů už dávají, aby bylo i šimpanzovi jasné jak to zapojit, je tam podle povzdechu výrobce zbytečně, protože šimpanz si sice návod otevře, ale "zkušení montážníci" nikoliv.

4: každý udělá chybu, ale trvat na tom, že toto zavinil domácí tím, že nešťoural vodní kámen z pojišťáku (což ani nejde) je už "zu viel".

 

Takže: nakonec matla, co to udělal levně kámošovi, nemá ani prachy ani kamaráda, kámoš musí koupit nový ohřívač a co myslíte, že si nechá zase znovu udělat: ano, on těch kámošů má víc!!!!